Thailand - mandag den 16. februar 2004

Bangkok Hotel Ambassador

Det gik ikke så godt med at sove i flyet. Dels var der forventningens glæde og dels skete der en del i flyet. Bl.a. var der et selskab ved siden af os, der absolut skulle fotografere hinanden – med blitz. Mindst 600 billeder tog de!

Flere gange undervejs røg vi ind i en kraftig turbulens. Så er det slemt at sidde bag i et fly. Selv i fly af denne størrelse ryster det meget. ”Fasten your seatbelt” skiltet blev tændt og slukket en del gange undervejs. Til gengæld var landingen i Bangkok helt perfekt.

I lufthavnen var der ikke den helt store travlhed. Alligevel kunne det mærkes, når et fly med så mange passagerer ankommer – og de alle skal have deres pas og papirer kontrolleret grundigt.

Efter den ”officielle ankomst” forsøgte vi at hyre en taxa. Vi kunne huske, at det var en god ide at bestille taxaen inde i selve lufthavnsbygningen og vi fandt også et Travel Center midt i den store hal. Det var nok fordi det var tidligt om morgenen, at vi lod os overtale til en ekstra tur i Bangkok dagen efter. Vi ville gerne se et flydende marked og det kunne de selvfølgelig sagtens klare. Vi ville blive hentet på hotellet, få vores egen bil og vores egen båd og en engelsktalende guide. Det lød flot, så alle alarmklokker burde ringe. Men mere om det senere.

Selv om vi havde sovet lidt dårligt, så var alle ved godt mod og klar til at rykke ud i den tætte morgentrafik og opleve Bangkok for fuld skrue!

Efter en times kørsel i langsomt trav, var vi fremme ved hotellet. Lobbyen på hotellet virkede stor og flot. Indtjekningen var en omstændelig affære. Først fordi de ikke kunne finde vores reservation og da den endelig var fundet, gik der tid med at få udfyldt diverse papirer. Madkuponer til morgenmad skulle sirligt udfyldes til hver person for hver dag og der skulle være helt styr på hvem der sov i hvilke rum. Vi blev enige om, at det var en glimrende øvelse i at komme ned i gear og tilpasse os den thailandske mentalitet.

Kl. var kun godt 10 og der var kun et værelse, der var klar. Vi lodsede derfor alle kufferter op i dette rum. Nogle gik derefter på indkøb efter drikkevarer mens andre gjorde klar til den første svømmetur i swimmingpoolen.

Da alle havde fået nøgler, gik vi en tur ad Shunburi Road. Der var mange indtryk, der skulle fordøjes. Vi fandt en koreansk restaurant, hvor vi kunne spise frokost. Ja det var godt gjort, nu havde vi glædet os vildt til at komme til Thailand og smage thailandsk mad – og så startede vi på en koreansk restaurant…

Vi fik en masse små skåle på bordet med forskellige ingredienser, som vi skulle spise sammen med kødet, der blev tilberedt ved bordet. Det smagte ganske fint uden dog at være en stor madoplevelse.

Vejen tilbage til hotellet var ikke så lang. Alligevel ville vi prøve den nye skytrain, der er bygget siden vi sidst var i Bangkok. Det er en billig fornøjelse at bruge skytrain og det er en effektiv måde at komme rundt i Bangkok – hvis ellers banen løber på den strækning, som man skal…

Vi var tilbage på hotellet kl. 15:30. Trætheden begyndte at melde sig. Vi nåede en tur ned til swimmingpoolen og fik en dukkert, før det blev tid til at gå i seng. Egentlig burde vi have holdt den kørende nogle timer endnu men kun far og mor nåede ned og købe en omgang mad i et gadekøkken. Vi andre sov bare!